2017 is het jaar waarin een nieuwe manier van afval inzamelen is begonnen, het zogenaamde Diftar (gedifferentieerd afval inzamelen).

Nu hadden we al een tijdje allerlei scheidingen, maar daar zijn nu ook de tarieven op aangepast. Dus des te beter u de afvalstromen (gft, papier, plastic/verpakkingen en restafval) uit elkaar weet te houden en daarbij het restafval tot een minimum weet te beperken, u per saldo goedkoper uit bent dan voorheen.

De VVD heeft ingestemd met Diftar en omarmt het nieuwe inzamelen dan ook met vol vertrouwen.

Aanloopproblemen

Zoals met alle nieuwe fenomenen, zijn er ook bij Diftar een paar aanloopproblemen.

We hebben er twee die er echt uitspringen.

1. bij menig container, of die nou bij flats staan of bij parkeerplaatsen bij supermarkten, zien we nog steeds veel zakken staan of liggen, die ofwel omdat de ondergrondse container volzit (kunnen wij niet zien, geen indicator), hetzij dat de zak er niet door kon, erbij worden gegooid. Het “als er 1 schaap over de dam is..” principe, doet opgeld. Anders gesteld, op het moment dat er 1 zak wordt geconstateerd, legt de volgende al gauw zijn zak er ook maar bij , in een veronderstelling dat de container de zak niet meer aanneemt.
  2. Bij flatgebouwen was er nooit een mogelijkheid tot het scheiden van gft-afval. Nu zien we de behoefte ervoor wel ontstaan. De wethouder heeft in het voortraject al geopperd om daar alternatieven voor aan te dragen, maar daar zijn tot op heden naar ons weten nog geen stappen in gezet.

De VVD heeft aan de wethouder art. 38 vragen gesteld. Dit heeft ook in de Tubantia gestaan.

Daarin hebben we met betrekking tot GFT bij hoogbouw ook de volgende suggestie meegegeven: waarom voor de komende tijd, zolang de definitieve oplossing er nog niet is.,  niet per flat gewoon een grote groencontainer aan een ketting aan het flat maken, zodat mensen in ieder geval de mogelijkheid hebben om ook te scheiden.

Wij zijn ervan overtuigd dat de Enschedese bevolking, gezien het enthousiasme waarmee Diftar nu al is opgepakt, meet veel plezier zijn medewerking zal blijven verlenen.

We blijven u op de hoogte houden van de ontwikkelingen omtrent Diftar.