Zoals u wellicht weet, zijn wij als gemeenteraadsleden ook vertegenwoordigd in de stadsdeelcommissies die we in de 5 stadsdelen hebben. Nu heb ikzelf het voorrecht om vaak 2 stadsdelen, maar soms ook 3 te mogen vertegenwoordigen.

Ik weet niet hoe het u vergaat, maar in een stad met bijkans 160.000 inwoners heb je nu eenmaal dat je sommige stadsdelen en wijken nu eenmaal frequenter bezoekt dan andere, vooral als je er verder normaliter niks te zoeken hebt. En dat levert, heel eerlijk gezegd, niet altijd een evenwichtig beeld op van je stad. Want een stad als Enschede kent heel veel gezichten. Maar deze veranderen, ook ten goede, en hoe!

De afgelopen weken kwam het toevallig zo, dat zowel stadsdeel Oost, als Zuid en West voorafgaand aan de vergadering, een zogenaamde “schouw” hadden georganiseerd. En bij die schouw was vaak het onderwerp “ontwikkelingen in de wijk”. Één zaak spring er wat mij betreft torenhoog bovenuit. En dat was het geweldige niveau waar we in Enschede ook qua wonen naar toe aan het werken zijn.

Bij alle schouwen hebben we bijzonder mooie woningen mogen bezichtigen, die vaak ook nog eens binnen de huurgrens vallen van € 710,68 per maand en die vaak ook nog eens zogenaamd “nul op de meter” (dwz energieneutraal) worden opgeleverd. Zo hebben we bij stadsdeel West prachtige (architectonische) voorbeelden daarvan mogen zien in ondermeer het bouwplan Oost Boswinkel, grenzend aan het binnenkort te realiseren waterpark.

Ook bij Stadsdeel Zuid hebben we bij de schouw juweeltjes van huizen mogen aanschouwen. De huizen die thans gebouwd worden op de Wesselbrink op Het Bijvank zijn van een prachtige kwaliteit en het bezoeken waard!

Maar de schouw die was aangekondigd bij stadsdeel Oost had als thema “ontmoeting van hangjongeren op hun hangplek op Velve. Ik kende de plek, maar was er in geen tijden geweest. Daar waar ik aan de buitenkant van de wijk, aan de Noord Esmarkerrondweg, al de nodige revitalisatie had waargenomen, was het voor mij een complete verrassing om weer eens door straten als de Christiaan Huygensstraat, of Leeghwaterstraat te rijden, of langs het pleintje dat omzoomd wordt door de Faradaystraat, Coulombstraat, Ampėrestraat en Van Leeuwenhoekstraat.

Maar de ontmoeting ging over de jeugd in Velve en vond plaats bij het parkje voor Wijkverenigingsgebouw Lumen aan de Velveweg. Allereerst heb ik de stadsdeelmanager gevraagd om nooit meer voor deze plek én jongeren die het aangaan, de term ”hangplek- en –jongeren” te gebruiken, want dat roept totaal andere beelden op dan we hebben mogen aanschouwen. Want wat de jongerenwerkers daar qua sociale cohesie tot stand hebben gebracht, verdient een bijzonder eervolle vermelding. Maar dat vertel ik u in een volgende column.

Voor nu daag u uit eens een tochtje door Enschede te maken langs deze plekken, U komt er vrolijker van terug!

Joost Nijhuis