Skip to main content

De 'doorsteekbaarheid' van ons stadscentrum voor autoverkeer is al sinds ik in de gemeenteraad zit een onderwerp van politieke discussie. Mag je met je vertrouwde vierwieler de Molenstraat nog door in twee richtingen? Of wordt je verplicht de fiets opgejaagd als je daar wil zijn? Begrijp me niet verkeerd: ik heb niets tegen fietsen. Ik ben ook geen fan van doorgaan verkeer over de wegen vlak rondom het centrum. Overigens ben je ook wel een beetje gek als je die wegen gebruikt als doorgaande route. Mijn tip in dat geval: slinger Google maps eens aan en zoek een handigere route. Meestal via de singels, soms zelfs buiten om via de A35. 

Als VVD pleiten we ervoor niet zomaar wegen af te sluiten, maar het centrum doorsteekbaar te houden voor autoverkeer. Er zijn immers ook situaties waarin je er gewoon moet zijn. Met een auto. Ik geloof er in dat mensen echt zelf de fiets wel pakken als dat sneller en praktischer is. Daar hebben we het vingertje van GroenLinks of de verkeersmodellen van D66 niet voor nodig. 

Klik hier om de video opname van mijn bijdrage in de gemeenteraad van 22 mei terug te kijken. 

Klik hier om de video-opname van mijn bijdrage in de stedelijke commissie terug te kijken

Daarom pleitte ik er in de stedelijke commissie van 8 mei voor om rechtsaf van de Kuipersdijk naar de Mooienhof gewoon weer mogelijk te maken. Nu is dat verboden. Maar dit volstrekt onlogische verbod wordt door niemand gerespecteerd - het wordt overigens ook (bewust) niet gehandhaafd. Daarmee bevorderen we de doorstroming van verkeer.

Een ander belangrijk voorstel: de Molenstraat blijft definitief tweerichtingsverkeer. In 2011 zette ik mij ervoor in om het tot éénrichtingsverkeer omvormen van de Molenstraat te voorkomen. Toen is het besluit uitgesteld naar 2016. Nu is het éénrichtingsverkeer daar eindelijk definitief 'van de baan'. Wel zal de Raiffeisenstraat een 'upgrade' krijgen, waardoor doorgaan verkeer van de Deurningerstraat richting de Hengelosestraat niet meer altijd via het kruispunt bij het stadskantoor hoeft te rijden. Past precies in mijn idee: liever alternatieve routes stimuleren dan allerlei wegen onnodig afsluiten.